5 motive pentru care emoțiile îți știu PIN-ul de la card
Să începem cu începutul.
Emoțiile îți știu PIN-ul de card? Cum adică? Tu ești singurul care-l cunoaște. Ți l-ai notat undeva unde doar tu știi - tu și poate încă un membru al familiei - și cam atât.
Dar ce treabă au emoțiile cu cardul tău?
Ei bine, pe scurt, emoțiile sunt cele care cheltuiesc pentru tine. Și da, au acces la PIN-ul tău pentru că, prin intermediul lor, ajungi să cheltui mai mult sau mai puțin. Ajungi să faci o gaură în buget sau să-ți asiguri viitorul financiar. Ajungi să-ți adâncești emoțiile negative sau să ieși din ele senin, darnic și iubitor.
Ce treabă au emoțiile cu cardul tău?
Se spune că banii nu aduc fericirea, dar cu siguranță o întrețin. Un lucru e sigur, relația cu banii este în strânsă legătură cu starea noastră emoțională. Când vine vorba de bani, putem simți o gamă largă de emoții umane: de la furie și frică, la rușine, vinovăție, frustrare și invidie, la bucurie, recunoștință și împlinire.
Suntem ființe emoționale. Chiar și cei mai blazați sau puternici dintre noi. Ne lăsăm ghidați în moduri subtile de ceea ce simțim. Pe lângă faptul că este în ADN-ul nostru să ne raportăm la emoții atunci când cheltuim, iată câteva din motivele pentru care emoțiile impactează modul în care cheltuim:
1. Reglare emoțională
Trăim într-o eră a capitalismului și ne-am obișnuit să consumăm. Adesea nu consumăm pentru calitatea conținutului, ci doar ca să ne reglăm emoțional. Cu alte cuvinte, adesea cheltuim, dar nu neapărat pentru că avem nevoie de ceea ce ne oferă produsul sau serviciul respectiv, ci pur și simplu pentru că ne ajută să ne reglăm emoțional.
Dacă suntem obosiți sau fără poftă de viață, mai luăm o vacanță. Dacă ne simțim nesiguri, triști, anxioși, mai cumpărăm ceva de îmbrăcat. Sau ceva de mâncat. Un telefon, un gadget, o mașină. Sau orice altceva. Deschidem o linie de credit, luăm un credit online rapid. Apoi punem banii la treabă. Și nu suntem singurii care fac asta. Psihologii deja au dat acestui comportament uman o denumire: retail therapy.
Este un fenomen absolut firesc și este esențial să căutăm să echilibrăm aceste stări. Este important să facem alegeri asumate, înțelegând pe deplin consecințele acțiunilor noastre - doar așa putem avea grijă de bugetul nostru.
2. Experiențe pozitive și recompense
Desigur, există și o nuanță ușor mai nobilă a cheltuitului din nevoia de autoreglare emoțională. Cheltuim pentru a ne oferi experiențe pozitive și recompense emoționale care ne fac să ne simțim bine. Aici deja urcăm puțin mai sus - depășim treapta cadourilor către noi înșine și urcăm pe treapta cadourilor către ceilalți.
Da, și a face cadouri celorlalți poate veni cu o doză de dependență. Îi facem pe ceilalți să zâmbească, întărim relațiile, iar noi ne simțim mai împliniți și bucuroși ca niciodată. Chiar dacă motivul nu mai e unul pur egoist, riscul de a cheltui excesiv rămâne la fel de mare. Dacă nu chiar și mai mare - putem oricând motiva că doar nu cheltuim pentru noi, ci pentru alții și astfel, ne dăm undă verde la a goli portofelul.
3. Lipsa de autocontrol
Se pare că adesea emoțiile negative au o putere mult mai mare asupra noastră decât ne dăm seama. Pare că ele reușesc să ne influențeze comportamentul și alegerile. Când suntem sub incidența unei emoții neplăcute, brusc parcă mintea ni se încețoșează și ne transformăm. Facem alegeri care par că nu ne reprezintă sau care sunt în detrimentul nostru sau al altora. Mai ales din punct de vedere financiar.
Nimeni nu este pe deplin rațional când vine vorba de bani. Chiar dacă știm că este în interesul nostru să ne facem un buget și să-l respectăm, de cele mai multe ori e mai ușor de zis decât de făcut. Emoțiile intervin mai rapid decât îți poți da seama și preiau conducerea.
4. Marketing emoțional
După cum spuneam, trăim în era consumerismului. Toate marile și micile companii știu asta și joacă la maxim această carte. Marketingul care ajunge la noi - fie că este vorba de reclame pe panouri publicitare, flyere lăsate în cutia poștală sau cuvinte bine alese pe ambalajul unui produs - apelează la emoțiile noastre.
Reclamele ne stârnesc zilnic o gamă largă de sentimente, de la frică și frustrare, la dorință, nostalgie sau fericire. Pe de cealaltă parte, această avalanșă de stimuli emoționali ne și călește. Pentru a nu ceda cumpărăturilor de impuls este necesar să ne dezvoltăm reziliența emoțională și să nu credem pe cuvânt tot ceea ce simțim pe moment în fața unei reclame.
Din fericire, avem și o sumedenie de soluții financiare și undă verde la cheltuit: credite de nevoi personale, împrumuturi rapide, linii de credit, credite online cu buletinul. Apoi, o simulare rapidă cu simulatorul de credit, verificarea la Biroul de Credit, primirea ofertei și obținerea banilor - iar dopamina crește din nou.
5. Anxietatea și nesiguranța
Aceste două emoții umane pot fi extrem de costisitoare atât la nivel emoțional, cât și financiar. Oricând ne simțim nesiguri financiar sau traversăm o perioadă de instabilitate economică, tindem să cheltuim mai mult pentru a compensa. Sau trecem în extrema cealaltă în care ne refuzăm micile bucurii ale vieții doar pentru a mai strânge bani.
Indiferent în care din două extreme ne aflăm, este foarte important să ne readucem acasă emoțional. Să căutăm echilibrul înainte de toate și să avem încredere că orice situație de viață este doar temporară.
În plus, există mereu soluții financiare la care poți apela în momente de cumpănă. Așa că, indiferent de nevoile tale, poți aplica 100% online pentru un împrumut rapid de la Ocean Credit:
🪸 Creditul online Coral îți oferă până la 12.000 lei direct pe card, rambursabili între 6-24 luni. Ai posibilitatea să alegi ritmul și numărul de rate confortabil ție. Acest credit online rapid este perfect pentru vacanțe lungi, renovări, înlocuirea dispozitivelor și electrocasnicelor mari.
🐬 Linia de credit Delfin îți oferă până la 9.000 de lei direct pe card, rambursabili în 12 luni. Linia de credit este ca o pușculiță de bani din care poți retrage bani oricând ai nevoie și plătești doar pentru zilele în care ai folosit banii.
🐧 Creditul de nevoi personale Pinguin îți oferă până la 4.500 de lei direct pe cardul propriu, sumă rambursabilă în 6 luni. Acest credit online de nevoi personale este ideal pentru situații de urgență - de sănătate, în locuință sau personale.
Concluzia
Relația dintre emoții și bani este în continuă evoluție de-a lungul vieții. Cert este că emoțiile ne guvernează viața - și, mai ales, comportamentul financiar. Modul în care cheltuim banii este direct afectat de ceea ce simțim în mod subtil - fie prin intermediul campaniilor de marketing, fie prin intermediul propriilor noastre emoții interioare.
Tot ce putem face este să devenim conștienți de ele și să lucrăm cu noi înșine pentru a le putea gestiona. Doar astfel putem avea un cuvânt de spus și privind conținutul contului nostru bancar.